Jom Amalkan Menabung



Ingat lagi, dulu zaman sekolah mak selalu pesan baki duit belanja sekolah tu masuk tabung. Simpan tiap-tiap hari RM0.20, seminggu dah berjaya simpan RM1.40. Kalau sebulan dah berjaya menyimpan RM6.00. Setahun dah RM72. Pecah tabung masuk dalam Tabung Haji.

Kini, tabiat menabung amat kurang diterapkan kepada anak-anak zaman sekarang ni. Betul ke? Budak-budak sekolah kini duit belanja dalam RM5.00, boleh tahan juga tu.

Di sekolah siap pihak Bank datang tolong 'kutip' masukkan dalam akaun murid-murid ni. Tak perlu lagi untuk ibubapa susah-susah nak pergi buka akaun bank dan menyimpan untuk anak-anak.

Saya pernah terfikir, apabila sudah cukup jumlah dalam akaun simpanan anak-anak ni di bank tu, dah boleh tukarkan dalam bentuk Emas atau Perak.

Setiap minggu katakanlah anak-anak ni berjaya menyimpan RM10. Sebulan dah RM40. Jika setahun dah RM480. Dengan jumlah RM480 setahun ni, ibubapa dah boleh mampu tukarkan wang fiat anak ni kepada 10 dirham x 4 keping atau sebentuk cincin dalam 3gram atau pun sudah boleh menyimpan GoldBar 3 keping 1gram.

Menabung dengan Emas atau perak adalah releven. Emas dan Perak ni lagi disimpan lagi berharga. Fikir-fikirkan. Jom pakat-pakat tukar tabungan kita daripada menabung duit 'KERTAS' kepada menabung EMAS dan PERAK. :)

Mohd Amzari Zharfan Bin Amran
013-5271358
shinja_takeda@yahoo.com

No comments:

Post a Comment